Hisslarm
Våra medlemskommuner med tillhörande bolag, kommunalförbund och stiftelser kan ansluta sitt hisslarm till oss.
Det innebär att när någon trycker på hissens larmknapp ringer den upp vår räddningscentral som kan ha ett samtal med personen i hissen. Vid en nödsituation åker en räddningsstyrka dit, men den vanligaste åtgärden är att vi kontaktar er, larmar er hissjour eller kontaktar en annan aktör som vi kommit överens om.
Företag och privatpersoner
Företag och privatpersoner kan inte ansluta sitt hisslarm till oss.
Så går det till
För att ansluta ett hisslarm behöver kommunen först ha tecknat ett ramavtal som omfattar alla tjänsteområden utom brandlarm. Därefter tecknar vi ett avtal för varje hiss.
Avtal, villkor och blanketter för ändring eller uppsägning hittar du till vänster på den här sidan.
Del 2 i avtalet som handlar om inkoppling av larm kan installatören hjälpa till att fylla i. Del 2 kan också ersättas med ett installationsschema från leverantören.
Mer detaljerad information finns i vårt produktblad om hisslarm
Avgifter
Som kund betalar du dessa avgifter för hisslarm:
- Anslutningsavgift och en årlig abonnemangsavgift enligt taxa. Avgiften justeras varje år enligt index.
- Ändring av uppgifter i larmanläggningen enligt taxa. Avgiften justeras varje år enligt index.
Kontaktcenter hjälper dig
Du kan alltid höra av dig till vårt kontaktcenter för frågor, information om aktuella avgifter eller hjälp med blanketterna.